juliasandberg

Veckan

Holaaa

Har gått en vecka nu sen sist, så ska försöka summera upp veckan lite.

I måndags åkte jag, Emma och Valentina till en boxningsklass efter festen, vilket var sååå kul. Det jobbigaste träningspasset jag någonsin gjort men det kändes så bra. Vi planerar att göra det två gånger i veckan nu framöver. Efter det åkte vi och badade och åt sushi. Sov sedan hos dom, och vi har sovit hos varandra varje natt sedan dess haha. Vi har hittat på massa kul saker. Vi åkte till Mermaid pools, som ligger lite utanför stranden Matapouri. Vi har ätit massa sushi och bakat kakor. Hängt på stranden och spelat monopol med Brendon, boxats på fler pass och simmat i vattenfall. Vi har också åkt till Auckland för en dag, där vi i princip endast shoppade. Behövdes verkligen! Allt är så sjukt billigt men ändå fint.

Har haft en grym vecka och trivs verkligen med dessa tjejer. Emma går alltså på Huanui och Valentina är en Schweizisk utbytesstudent.

Idag åkte vi tillsammans med min värdfamilj till en stor Maori festival! Var coolt, men det började ösregna mitt i allt så vi åkte hem lite tidigare än planerat. Imorgon ska vi göra paddleboarding yoga, kommer bli såååå kul. Det är även sista dagen innan skolan börjar igen så förhoppningsvis blir det en bra sista dag på lovet.

Nya Zeeländsk mat

Det finns speciell mat som jag saknar med Sverige, och jag vet nu efter 6,5 månader vad jag kommer sakna med Nya Zeeland. Åker ni till Nya Zeeland så borde ni absolut testa dessa saker:

Sushi: Sushi här är sååå gott. Rullarna är både större och billigare, normalt är att köpa 8st för 40kr. Vilket är mer än hälften av Sveriges pris. Något som är annorlunda är att dom använder kyckling, min favorit är teriyaki kyckling med avocado. Det går också mycket snabbare än hemma, då dom oftast har dom klara. Dom har ofta stora skåp där det finns massa olika sorter och så kan man välja själv. Lite som lösgodis:P

Hokey pokey: Detta finns i allt möjligt. Men det som jag gillar är glassen, det är vaniljglass med små karamelliserade kulor och caramel. Vi får inte heller glömma chokladen, Whittakers choklad med hokey pokey bitar är det bästa som finns. Det är jättesvårt att beskriva, men det är hur gott som helst.

Afghans: En slags chokladkaka med cornflakes i. Oftast överdragen med choklad och med valnötter på toppen. Såååå gott

Glass: Alltså all glass i övrigt, särskilt styckglass. NZ är grymma på dairy products och det finns så många goda smaker. Många har caramel i vilket jag älskar.

Färsk frukt och grönsaker: De har en mycket starkare smak och mycket fler tropiska frukter. Särskilt coolt är att man kan odla det mesta själva.

Seafood: Även fast jag inte är den största älskaren av musslor osv. så borde man testa nyfången crayfish, kina och paua! Många kiwis dyker ner och fångar detta själva.

Fish and chips: Finns överallt och hittar man ett bra ställe med färsk fisk är det supergott.

Kumara: Alltså jag älskar detta så mycket. Det är en slags sötpotatis, fast godare. Man rostar ofta i ugn eller friterar som pommes frites.

Sådär, åker ni till NZ låter jag er inte åka hem utan att pröva dessa:)

Paua // Afghans // Sushi

Coromandel

Heeej

Kom hem från Coromandel igårkväll och har idag varit på Whale bay med familjen.

Slutade med att jag missade bussen i Auckland, men hittade som tur en ny haha. Det regnande när jag kom dit så vi såg på bio (var tvingad till att se Star Wars...) sedan åkte vi hem till dem, staden hette Tairua. Så härlig familj och två mer tjejer i min ålder.

Dagen efter åkte vi till Sailors grave vilket är en jättekul strand, superhöga vågor med eftersom det var västkust. På kvällen hängde vi mest i deras hus, pratade och spelade spel. Dagen efter åkte tidigt på morgonen till hot water beach vilket så coolt. Man kunde gräva en grop i sanden och så kom det varmt vatten som i en spapool. Efter detta åkte vi mot Cathedral Cove, helst fantastiskt fint. Där spenderade vi hela dagen.

Sista dagen åkte vi ut till Whangamata som var en supersöt liten stad. Vi hängde på stranden, åt sushi och kollade i surfbutiker. När vi kom tillbaka lånade vi grannens kayaker och åkte ut och paddlade.

I fredags åkte vi bil och buss haha, men allt är kul med kul personer:))

Imorgon kommer Valentina hit och sedan åker vi till Abbys fest, Emma kommer dit senare. På måndag planerar vi ett träningspass och sedan har jag lovat Emma att vi ska baka Budapest tårta, eftersom det tydligen inte finns här.

Här är massor bilder från en av dom bästa veckorna av sommaren:

Whangamata // Sailors grave // Bruce

Whangamata // Paddla paddla

Cathedral cove // Tairua

Äventyr

Heej!

Har varit några bra senaste dagar, i torsdags åkte jag till stranden med familjen och badade hur länge som helst. Tycker det är så himla kul med alla stora vågar haha. I fredags åkte jag ut till Ngunguru till min area rep och hade en beach day. Vi åkte wakeboard och sea bisquit, vilket var svinkul! Wakeboard kan jag väll inte kalla mig själv proffs på men lyckades stå upp några gånger iallafall. Sea bisquit är som att åka ring bakom båt, och det var nog det vildaste jag varit med om. Bokstavligen flög av flera gånger och det var sååå kul. Var även trevligt att få träffa alla STS utbytesstudenter igen!

Igår åkte vi in till marknaden tidigt på morgonen och åt crepes, sedan åkte vi till en Gypsy festival (gypsys är folk som bor i en husvagn och reser runt, kan inte komma ihåg det svenska ordet) vilket var så coolt! En jätte funky och härlig stämning men massa bra musik. På kvällen åkte vi ut till stranden och där gjorde vi middag kiwistyle.

Idag vaknade jag av ganska jobbiga nyheter hemifrån så har varit hemma idag, men mår bättre nu från underbart stöd från min fina värdfamilj

Fick även för några timmar sedan en kul nyhet att jag får åka till Coromandel med Emma, vilket gjorde mig super glad. De åkte idag, men jag tar buss imorgon och kommer dit runt 4 och stannar tills fredag. Är jättetaggad då Coromandel är en fantastisk del av världen, det är halvö ungefär 5 timmar härifrån med bil. Där finns bland annat Cathedral Cove som är en känd strand där bl.a Narnia har spelats in.

Får hoppas att mitt lokalsinne inte sviker mig när jag ska leta reda på bussen i Auckland på en halvtimme:P Annars blir jag lite strandad.

Här är förresten mina kära julies blogg, hon skrev precis ett superbra inlägg med tips till kommande utbytesstudenter, så om det är någon kommande utbytesstudent som läser min blogg kolla in detta

Ha en jättebra vecka! (och njut av snön hemma!!!! Jag njuter fullt ut av värmen)

Happy

Hejsan

Nu har jag varit hemma ett tag, och trivs väldigt bra. Igår var det även 6 månader sen jag åkte och 6 månader tills jag åker hem. Känns bra att jag har tid kvar, men ändå att det är hur långt som helst kvar. Det känns som att jag kommit över en tröskel och nu flyter allt på hur bra som helst! Att åka på utbytesår är något som alla borde få göra:)

I måndags simmade jag och fixade massa ärenden med Sarah och Vale. Fick äntligen hämtat mitt paket från pappa, fullt av godis (och munkar<333). Lite olämpligt då jag nu har bestämt mig för att äta nyttigt och hålla mig från socker. Får bjuda massa så att det inte slutar med att jag äter allt.

Igår kom Emma och hämtade mig och eftersom det regnade åkte vi och såg på Point break på bio. Sedan åkte vi runt lite i Whangarei och fikade (älskar att hon har bil) och sedan såg vi en till film, the revenant. Sov sedan hos henne och idag åkte vi ut till Patanua som är en liten sommarstad. Vi mötte några andra där, och vi badade och solade. Blev lite dramatiskt då vi två fastnade i en stark ström, och drogs utåt i svinstora vågor. Simmade och simmade men kom ingenstans, tillsist kom en man och hjälpte oss men det var riktigt läskigt. Var helt slut efteråt och så shaky. Menmen det slutade bra!

Har lite lösa planer för helgen, men vet att jag ska wakeboarda med min area rep och andra utbytesstudenter på fredag. Exciting!!

Har fått massa bilder på snön i Sverige, men känner ändå att jag föredrar solen här just nu. Livet är braaaa

Jag och Vava drog ut hennes madrass och sov på altanen förra natten

Hela resan i ett

Heeej!

Kom hem igårkväll och det har varit en fantastisk resa. Har sedan jag kommit hem hunnit packa upp och skypa med massa härliga personer.

Tänkte sammanfatta resan lite i olika städer och visa några av alla bilder.

Taupo: Här stoppade vi bara för en paus den första dagen, eftersom vi skulle köra hela vägen ner till Wellington. Vi åkte till en jättecool hot river, det såg ut som en helt vanlig river men den var varm. Tror den varmaste delen var ungefär 40 grader och sedan blev det svalare ju längre ut man flyttade sig.

Wellington: På kvällen kom vi fram till Wellington som är huvudstaden. Har hört massa gott om denna stad så var väldigt taggad! Vi var där i två nätter och en heldag. Vi började med en jättegod frukost på cafe och sedan gick vi till Te papa museumet. Efter detta gick vi runt i stan i många timmar, benen var otroligt trötta efter den dagen. Wellington var en cool och funky stad med massa caféer och precis vid havet. Det var kallt och blåsigt dock, lite som Göteborg. På kvällen åt vi middag hos några av deras vänner, och Nick hade tydligen varit utbytesstudent med STS i Norge i samma ålder som mig vilket var kul!

Vänstra bilden är ett hopptorn som var i mitten av staden, önskar att det fanns i Göteborg (inte så frestande dock med vårt bruna vatten)

En väldigt god efterrätt // Hela familjen (mest Brendon) framför "the beehive" som är deras riksdagshus

Kaikoura: Vi körde från Wellington på morgonen och tog färjan över till södra ön (tog ungefär 3 timmar). Vi stannade i Kaikoura för middag och glass påväg mot Christchurch, även för att kolla på söta sälar.

Vi åt färska körsbär hela vägen // Marlborough sounds från färjan // Sälar överallt

Christchurch: Här stannade vi i hela 4 nätter hos Brendons mamma. Vi firade julafton, vilket var trevligt! Lunchen bestod för det mesta av grillat och till efterrätt var det trifle och pavlova. Saknade mina kusiner och min släkt ganska mycket, då det inte var någon i min ålder där. Men njöt av en annorlunda julafton med värme! De andra dagarna var vi på stranden, och åkte på bikerides. Christchurch är väll inte den mest spännande staden men vi hittade en fantastisk strand. Var även kul att träffa Brendons bröder då en av dom är flytade i Maori.

Lake Tekapo: Här stannade vi för lunch när vi var påväg mot Wanaka. Denna lake är så sjukt glasklar, och så vacker. Har varit där innan på STS touren, men då var det mörkt. Vi tog ett iskallt bad och sen fortsatte vi att köra.

Foxxy var vår maskot under resan (min vfamiljs efternamn är Fox)

Wanaka: Woho Wanaka var lite målet av resan, och där stannade vi i en vecka. Vi cyklade överallt, låg vid laken och sola och gick på hikes. Wanaka har massa fin natur och man kan se snötäckta berg i bakgrunden hela tiden. Som jag nämnt tidigare är det min favoritstad här i NZ. Vi hade jättetur med vädret och hade 30 grader nästan varje dag. Vi firade nyår där och det var kanske inte den mest spännande kvällen. Vi var i stan en stund och åt middag, sedan dansade vi lite och åkte hem och la Tane. Sedan åkte jag, Brendon och Valé tillbaka för att se på fyrkerier vid tolvslaget.

Dagen efter nyår åkte jag till Cromwell där Julie var och besökte henne för en dag, sååå kul att få träffa henne igen. Vi badade, solade, åt och paddleboardade. Hon kom även och hälsade på mig i Wanaka dagen efter.

Paddleboarding var svinkul, och Sarah har en kompis som håller i yoga klasser på paddleboards så det ska jag förhoppningsvis göra.

Queenstown: En dag i Wanaka körde vi till Queenstown eftersom det endast är 40 min bort. Vårt första stopp var Kawarau bungy jump (där jag hoppade för några månader sen, för att påminna:P) där min modiga 11 åriga syster hoppade!!! Resten av dagen jag gjorde rafting som jag fick i present av min värdfamilj! Det var jättekul men hade varit roligare om jag hade gjort det tillsammans med en kompis.

Motueka: Efter Wanaka åkte vi upp till Motueka som ligger vid Abel Tasman national park. Vi hyrde mountainbikes och skulle åka flera tracks men vava flög ner i ett dike och vi var tvungna att ta henne till sjukhus. Som tur bröt hon inte benet men hade något som kallas dead leg (gick över efter två dagar). På morgonen åt vi den godaste frukosten någonsin på det bästa cafet någonsin. Drack iced mocha med avocado och fetaost toast.

Taranaki: Vi tog färjan över till nordön igen och stannade en natt i Wellington på vägen. Sedan åkte vi upp till Taranaki och New Plymouth där vi stannade hos deras vänner i två nätter. Dom hade ett helt sjukt hus, helt over the top. Finaste huset jag någonsin har varit i. På heldagen som vi hade där gick vi till ett musuem och sedan åkte vi och hoppade studsmattta haha.

På vägen hem mot Whangarei stannade vi i Auckland för japansk middag, och på restaurangen mötte vi Lorde!!!!! Var lite ledsen för att hon inte hade några konserter när jag är i Nya Zeeland men nu fick jag möta henne ändå:))

Sådär, där har vi hela resan! Det har varit superkul och även fast jag har sett många av städerna innan från STS touren var det jättekul att uppleva det med värdfamiljen. Särskilt att verkligen få ett sense av Wanaka eftersom vi var där så länge.

Motueka

Hellohello Ligger just nu i en hängmatta på ett ascoolt backpackers i motueka vilket är längst upp på södra ön. Igår lämnade vi Wanaka efter en underbar vecka och kan definitivt konstantera att det är mitt favoritställe i nya Zeeland. Idag har vi mountainbikeat vilket slutade sådär då vava åkte ner i ett dike och skada benet. Imorgon bär det av mot norra ön och Wellington för en natt! Kommer berätta allt när jag är hemma igen, pussar!