juliasandberg

Australien

Jag är hemmaaaa, och dessa två veckor har varit över all förväntan, har älskat varje minut. Vi har gjort en massa olika saker, i många olika områden runtom Sydney.

Ska försöka summera ihop allt utifrån de olika ställena:

Sydney och bröllop: Vi kom fram på kvällen och åkte till Sarahs föräldrars lägenhet, och det var fyrverkerier det första som hände vilket var supercoolt! På morgonen gick vi ut och gick i Darling Harbour, sedan åt vi jättegod frukost på ett café. Efter detta skyndade vi hem för att byta om och sedan ta färjan över till Mosman där Sarahs pappa skulle gifta sig. Bröllopet var så fint så att jag började gråta lite, och maten var SÅ god.

Färjan och operahuset // Darling Harbour // Utsikt från lägenheten

Bondi och Bronte: Efter bröllopet åkte vi ut till Bondi, som är en suburb precis vid havet. Bondi är main staden och stranden men man kan gå till Bronte och Tamarama som ligger bredvid. Vi bodde hos Brendons kompis i Bronte, och det var superkul! Första kvällen åt vi middag på stranden och sedan badade jag och Vava i en saltvattenspool precis vid stranden. Dagen efter tog vi ett morgondopp och sedan gick vi beach walken in till Bondi och shoppade, efter det så hade vi en födelsedagsfest för Vale som fyllde år dagen efter. Träffade värdfamiljens alla gamla vänner från Sydney vilket var jättekul. På söndagen var det Vales födelsedag så vi firade henne och på kvällen åkte vi tillbaka till lägenheten. Älskade verkligen Bondi och hade definitivt kunnat tänka mig att bo där ett litet tag.

Utsikten från lägenhet, jag och Vale sov i vanen med surfbrädan på haha // Bad i soluppgång

Shoal bay: Vi var i Sydney en dag till och då gick jag och Vale till the aqua center. Dagen efter detta åkte vi till Shoal bay med Sarahs föräldrar vilket är en beachstad 3 timmar norr om Sydney. Påvägen dit stannade vi på Oakville farm och klappade koalor och matade kängurur, mitt goal med resan. Resten av kvällen hängde vi med Vales kusiner och spelade spel och pingis. Dagen efter åkte vi till en toboggan park, vi åkte skridskor på plast, åkte toboggan och slängde vattenbomber. Den sista dagen i Shoal bay åkte vi ut till sanddynor och åkte sandboarding! Det var lite som att åka pulka fast i 30+ och sand. Efter det åkte vi till 1 mile beach som var jättevacker och badade. Jag hade feber två dagar här vilket var mindre kul, men jag kämpade haha.

Åt ur handen<3 // Sötaste koala jag har sett // Doriii

När vi kom tillbaka till Sydney från Shoal bay flängde vi runt lite överallt. Vi shoppade och jag hittade äntligen min balklänning! Åt massor av choklad och Vale blev galen av allt socker. Vi bowlade, kollade på bio och kollade in art museum och operahuset. Åkte ut till Mosman med färja och till the northen beaches vilket var jättevackert. Vi fick också en extra dag i Sydney då flyget hem blev försenat en dag.

Sydney harbour bridge // från färjan över till Mosman // väldigt goda milkshakes

Vi kom hem igårkväll och mötte Alexandra som backpackar från USA som bor hos oss i vecka! Idag har jag tagit tag i lite av allt plugg jag måste göra och packat upp. Imorgon ska jag och Alex (saknar min riktiga Alex<33) åka ut till Whangarei Heads och gå upp Mount Manaia som jag ännu inte gjort, kanske får med Emma på detta äventyr med. På fredagkväll har Brendon sin arbetsfest här och på lördagkväll ska jag äta middag med gänget från skolan.

Livet flyter på och snart har jag varit här i 300 dagar och 10 månader, hur sjukt?

Puss puss alla hemma, vi ses snart!!!