juliasandberg

Skolan och resor

Hejsan

Sitter i study nu igen, och försöker fördriva tiden på något sätt. Det är sista veckan men den går otroligt långsamt och jag sitter i princip och stirrar in i väggen varje lektion. Fun life of a utbytesstudent. Något som jag hade velat få mer information om innan är hur jobbigt det faktiskt är att komma in i en skola där alla varit vänner i 10 år + att man gör noll på lektionerna. Jag har ett tjejgäng som jag gillar och är en del av, men samtidigt har dom som sagt redan känt varandra så länge. Gör att jag saknar Rudebecks och att faktiskt plugga och hänga med i ämnena. Menmen! Antar att det är såhär för många andra utbytesstudenter.

Ikväll ska vi iväg på en light festival här i Whangarei, sedan ska jag packa för fredag! Planet går 8 imorgon kväll, och min familj åker en timma innan mig. Haha inte likt mig men det ska bli SÅ skönt att vara själv i några timmar och bara lyssna på musik (och äta choklad). Det är som sagt Christchurch vi ska till och åka skidor fram tills måndag. Efter det åker jag direkt till flygplatsen igen och möter upp alla andra utbytesstudenter som ska på södra ön turen! Är så sjukt taggad för denna resan.

Vi kommer att åka runt och se många delar av södra ön under 11 dagar, och uppleva massa kul. Ska berätta om allt vi gör när jag kommer hem igen med massa bilder. Vet inte om jag kommer ha wi-fi, så kanske inte blir så mycket bloggning på två veckor. Men något inlägg kan jag nog fixa.

Efter södra ön har jag officiellt sommarlov och har ganska mycket planer nu. Ska på en segling i en vecka, till Raglan med familjen, Julie kommer hit osv. Massa kul att se fram emot!

Här är lite bilder på några av de platser vi kommer att besöka:

Kawarau bridge i Queenstown där jag förhoppningsvis vågar att hoppa bungy jump // Jet boat i Queenstown som vi ska åka

Abel Tasman national park där vi ska hikea och paddla kajak // Milford sound där vi ska sova i en båt

Glatt inlägg

Heej

Har varit en amazing dag med surfning! Det var väldigt kallt och molningt, men dag var riktigt kul ändå. Det var svårt, men lyckades stå upp typ 3 gånger, flög av alla andra gånger. Det svåraste tycker jag var att fånga vågen i rätt ögonblick, för antingen blev för tidigt innan brytningen eller försent.

Igår var vi ute på äventyr i Oukara, vi gick ut till en strand och vandrade ut på en liten ö (som visade sig att vara en maori "be" plats). Jätte vackert, och ännu vackrare blev det när det var regnbåge nästan hela eftermiddagen.

Imorgon ska jag gå i skolan som normalt igen, har min allra sista vecka nu. Vi ska också åka in till stan imorgon eftersom jag behöver köpa massa saker till södra ön. WIHO

Har endast bilder ifrån söndags, tog inga själv idag men Megan och surfledaren tog massor idag så laddar upp dom när jag har dem.

Nya Zeeland är fantastiskt och älskar allt

19 september

Tjenaaa

Har varit en exciting week, med massa kul aktiviteter. I onsdags hade jag badmintontävlingen, vilket gick bra! Kom trea, men var väldigt konstigt för vann alla mina matcher men fick ändå inte spela final. Efter det gick jag in till stan och väntade på Sarah.

I torsdags var det adventure forest, vilket var riktigt kul. Det var flera olika klättringsbanor uppe i träden med massa olika nivåer! Jag och Kirsten gjorde alla, dom första var ganska enkla men den sista var ganska svår. Fick klättra upp och ner, hoppa i mellan rep och kasta mig själv på massa konstiga sätt. Älskar adrenalinkicken när man klarar det. I fredags gick jag och Sarah, hennes kompis och son ut och sprang uppför Parahiki i regn, det var så härligt. Det är så kul att springa här när man är omgiven av vattenfall, "regnskog" och floder.

Idag åkte vi på en bikeride på morgonen och sedan körde dom mig till Åsta där vi gjorde pannkakor. Vi har även nu konstaterat att vi inte passar i våra jeans längre och att vi lika gärna kan ge upp kampen om att behålla vikten. Åt massa nutella till pannkakorna, mums. Vi gick ut och gick en stund med, mitt i allt började det ösregna som vanligt. Man kan verkligen inte lita på vädret här.

Abby hade egentligen fest idag som jag hade velat gå på men det blev jättekrångligt med skjuts och grejer för hon bor så långt bort + att Sarah var ensam hemma. Så hoppas att det är nån mer fest snart som jag kan gå på, kommer nämligen missa nästa med eftersom jag åker till Christchurch på fredag (wiho!!!!).

Ikväll är det mys och choklad, imorgon ska vi försöka hitta något äventyr. Jag skulle vilja åka till världens största träd som är ungefär 1,5 timma härifrån, men vi får se vad som händer.

Hörs imorgon!

Klättrar runt bland träden /// Mys i soffan

Tisdag

Heej

I måndags blev det dessvärre ingen surf pga noll vågor, men Sarah skjutsade mig till Åsta istället och vi gick en promenad i 3 timmar. Sedan åt vi glass (glassen är fantastisk här) och satte oss ute och prata. Surfen är flyttad till nästa måndag istället, så det är lugnt, missar en till dag i skolan bara. Idag pratade jag med min älskade pappa på morgonen och sen åkte jag med min hostgrandad (haha) och åt lunch. Indiskt<33 Kom precis hem från det och väntar på att Vale ska komma hem från skolan. Jag borde även gå ut och springa.

Imorgon ska jag spela badminton mot andra skolor, men känner mig smått stressad för har ingen aning om tider och har inte en sportuniform. Får ta och lösa allt detta ikväll på något sätt.

Nu är förresten mitt lager av svenskt godis borta, kanske bra för kroppen men inte för själen:') Jag och Åsta planerar att ha en kväll där vi provtestar massa NZ godis, har nämligen bara ätit chokladen och pineapple lumps. Båda är väldigt gott, pineapple lumps smakar som den där glassen man alltid åt när man var liten med vaniljglass, isglass utanpå som smaka ananas och choklad lager haha. Mat, mat, choklad, glass och mer mat är väl vad mina inlägg består av.

Puss!

Amazing weekend

Och nu var denna underbara helg slut.

Fredagen spenderades i pincip endast hemma, åkte till gymmet en stund men myste mest hemma. Det var rätt så tråkigt faktiskt men det har resten av helgen vägt upp!

Åherregud måste även berätta hur dramatiskt fredagen började!! Som kanske många vet har jag en fobi för maskar, och Tane la en jävla mask i min säng när jag låg och sov!!!! Blev en del skrik, men nu har jag ett lås för min dörr så känner mig trygg. Skypade med Louise med efter denna dramatik, blev så glad:))

Lördag: Åkte ut till Sandy bay med Åsta kl 9 och vi red i två timmar, först ut till stranden och sedan upp och runt kullarna. De var riktigt härligt, jag gillar verkligen att rida. Hade tänkt leta upp nån ridklubb och gå någon kurs för att lära mig rida påriktigt. Åstas häst gjorde hela ridningen, skrattade konstant. Den var svinlångsam så hon var alltid bakom oss och den åt hela tiden. Efter detta gick vi en bit och hitta världens vackraste strand, mitt nya favoritställe här. Vi satte oss på ett träd och åt lunch och prata, samtidigt som solen sken och vågorna slog mot stranden. Det som är så fantastiskt här är att det är väldigt folktomt och privat på stränderna, för det finns så många fina.

Efter några timmar började vi gå emot Matapouri, smarta som vi är började gå via strandvägen med en massa stenar. Jag var 100% säker på att Matapouri var på andra sidan, men mitt lokalsinne är väl inte riktigt att lita på. Vi fick vända om när stenarna blev för branta och gå på sidan av vägen istället. Till sist kom vi fram och då hämtade Brendon oss och vi åkte hem och åt middag.

Söndag: Vale sov inne hos mig och när vi vaknade gjorde vi pannkakor. Super gott! Efter detta spelade vi kort och sedan åkte vi allihopa ut till Tutukaka. Där gick vi upp till the lighthouse, det var helt fantastiskt fint. När vi kom ner badade jag och Vale, och det var så skönt! Dem tyckte att havet var iskallt, men det var ungefär samma temperatur som havet i Sverige under sommaren. Vi har middagsgäster, så tror det kommer bli en mycket god middag.

Blev en väldig massa bilder. Som ni ser, Nya Zeeland är så vackert så det är svårt att förstå. Blir förvånad varje dag, dessa bilder är inte redigerade alls. Imorgon står surfning i Sandy bay på schemat och jag längtar! Har aldrig surfat innan, men vill lära mig.

Hoppas ni har haft en superbra helg, ha det så bra!

Homemade sushi

Igår gjorde vi hemmagjord sushi, SÅ GOTT. Ska definitivt börja göra det hemma, var inte så svårt som jag trodde det skulle vara.

Torsdag och planer

Hej!

Sitter i studyclass nu och har bara classics kvar efter detta, Sarah ska komma och hämta mig och Vale tidigare från skolan. Egentligen för att Vale ska till tandläkaren, men vi ska också ta en shoppingtur och fika. Jag gör ändå inget nödvändigt i skolan. Är i desperat behov av att ha ett par mer vardagsskor än converse.

Sarah är världens bästa, verkligen den roligaste värdmamman, så positiv och energifylld. Har även äntligen mött någon som är mer klumpig än mig, igår lyckades hon tappa hela tekannan i golvet och välta ut yoghurtburken på gatan så att allt rann ut. Jag råkade dock förstöra deras garagelås genom att bryta av nyckeln i låset förra veckan, så jag kanske tar priset ändå.

Detta är min sista skoldag på en vecka, nästa vecka har alla här mock exams så jag får vara ledig. Har massa kul planer! På måndag är det surfning, tisdag är oklart, onsdag har jag en badmintontävling för Huanui emot andra skolor (är helt själv härifrån dock, men tvingar Åsta att komma och vara med mig), torsdag ska jag på en slags klättring och på fredag ska jag och Sarah ut och hikea. Woho! Ska även styla Vale för hennes "social" på fredagen, hon är så söt och pratar om det hela tiden.

Efter den veckan är det bara en vecka i skolan, och sen har jag sommarlov för att alla startar med exams under flera veckor plus att de har study leave och septemberlov. Har lite planer för hela denna period men ska fixa lite mer kul grejer. Min värdfamilj känner ganska många så ska kanske åka ut till Sarahs kompis hästgård innan Julie kommer och vi åker till farmen. Har ju även södra resan direkt när jag slutar skolan.

På lördag ska jag och Åsta ut och rida på Sandy bay och sen hänga på stranden, vi har även en familj som bor hos oss denna helgen. Har lite skypedejter inplanerade med, yäy:))

Så glad att jag äntligen kan få sova ut imorgon, även fast sova ut är till kl 8 här. Har vant mig vid det så kan inte sova längre, vilket är jätte bra! 3 timmar extra av dagen. Åh igår provade min gamla klass studentmössor!! Man blir ju avundsjuk men är min tur nästa år ändå.

Puss och kram!

Vale // En säl bredvid en båt i Russell // Landet, saknar jätte mycket

Skillnader: Nya Zeeland vs Sverige

Håll i hatten, nu kommer ett lååångt inlägg

Nu har jag varit här i Nya Zeeland i snart två månader, och har nu märkt massa intressanta skillnader i mellan Sverige och Nya Zeeland. Här har ni de flesta av dom:

Mat: Kanske det mest intressanta då hela mitt liv här kretsar kring mat. Min familj gör otroligt bra mat och den är ganska lik vad jag äter hemma. Alltid sallad till maten, mycket fisk och vegetariskt. Men det är ändå skillnader i smaken och fisken är helt olik. Citroner är också något som har en helt annan smak än våran, de är mycket sötare, samma med kiwi. Älskar kiwin här!! Mejeriprodukter är även jätte gott här, yoghurten är amazing och likaså mjölken.

De äter inte så mycket biff, utan mer kyckling och lamm. Vilket jag gillar! Frukosten är ganska lik, jag äter oftast yoghurt och musli. Men det stora skillnaden är att de aldrig äter skinka eller ost på mackan som vi gör, utan antingen sylt, jordnötssmör eller vanligt smör. Lunchen är oftast mackor och frukt, gör alltid min egna lunch på morgonen eftersom man inte får någon i skolan (älskar Sverige för detta). Försöker vara nyttig i lunchen men majoriteten äter dagligen chips, kakor och tårta vilket gör att man blir väääldigt sugen på det. Har ersatt det med nötter, så äter ganska mycket nötter.

Skolan: Ja det första jag tänker på här är såklart uniformen. Var ganska mycket emot det från början men älskar den nu. Det är riktigt skönt att slippa pressen med att ha perfekta kläder och följa modet. Sparar även massa tid på morgonen.

I skolan läser vi i periods, vilket är i en timme. Efter det ringer klockan och då går man till nästa. Vi har två på morgonen, sedan morning tea (vilket är snacks), två till, lunch, två till sedan är dagen slut kl 15.10. Jag tycker det är jätte skönt att ha lektion i en timme, då vi i Sverige oftast har runt 2. Man har även endast 4 ämnen per år till skillnad på mina 8 i Sverige, vilket jag tror gör att man inte får så mycket allmänbildning, kan vara en anledning till att alla suger på geografi haha. Dock är det enklare att få bättre betyg då man inte behöver tänka på så många samtidigt! Skolan är även normalt sett jätte enkel här, men eftersom jag går på privatskola som läser cambridge har dom en högre nivå.

Många går också på universitet direkt efter skolan, det är ganska udda att ta ett år off för att resa eller jobba. (i Sverige är det mer konstigt att börja direkt) Ganska många droppar även av skolan för att börja jobba på heltid eller börja universitet tidigare.

Sporter är även kopplade till skolan, och inte klubbar. Så många har träningar på lunchen eller direkt efter skolan.

Och till sist det som jag faktiskt har svårast för: Att behöva kalla lärare för Mr och Mrs, jag känner mig så himla underlägsen när jag gör det men visst är det bra att man respekterar lärarna.

(får inte ha mobilen i skolan så därför har jag noll bilder därifrån)

Personlighet: Ni vet när man möter någon på gatan i Sverige försöker båda två antingen kolla ner i marken, mobilen eller på det där väldigt intressanta trädet. Allt för att slippa ögonkontakt och att behöva säga hej. Här är det tvärtom, alla säger "hi how are ya" och kallar dig hun utan att ens känna dig. Så härliga, öppna och kärleksfulla människor!! Kiwis kan definitivt konsten att kalla dig hun, darling eller love utan att verka konstiga. Folk är även mer spontana, i Sverige planerar vi en fika två veckor i förväg medans här kan någon bara helt plötsligt dyka upp i trädgården.

Väder: Alltså vädret är helt efterblivet här i Northland. Det kan vara jättesoligt ena sekunden och sedan plötsligt skyfall. Som Sverige på midsommar men mycket extremare. Detta är bara under vintern så det kommer bli mer stabilt nu, eftersom det är vår! Många har även väldigt kalla kläder på sig även fast det är typ 5 grader. Det är vanligt att köra på barfota istället för skor.

Sedan har jag fler mindre skillnader:

• Man kör på vänstersida, vilket gör att jag alltid råkar gå och sätta mig på förarsidan i bilen.
  • Det är iskallt i husen på vintern då man alltid stänger av elementen på dagen plus att fönstren endast har ett glas.
  • Man har inte lördagsgodis????? Dom har inga traditioner om att man får äta mer sött eller liknande på helgen.
  • Dålig busstrafik (har till och med glömt det riktiga ordet för det nu) och man måste bli körd överallt. Tur är att min familj gör det med glädje:)
  • Nästan alla hus är envåningshus, jätte ovanligt med tvåvåningshus.

Massa grejer är säkert olika också beroende på värdfamilj, om man bor på sydön/nordön och vilken slags skola man går på. Men detta är ifrån mitt perspektiv!

Russell

Och där var den helgen slut, allt går så snabbt. Har varit en bra dag! Började morgonen med att äta bacon och ägg, sedan spela kort och tillsist börja köra mot Russell. Tog 1,5 och det var en mycket söt liten stad. Vi hade tänkt bada, men blev inte riktigt så eftersom det både regnade och blåste (vad har hänt med Julia som alltid badar??), tredje gången som jag sagt att jag ska bada men inte gör det. Sedan åt vi lunch vilket blev fish and chips. Jättegott, vi avslutade med glass som också var väldigt gott. Herregud måste verkligen börja få igång mina träningsvanor nu.

Sedan gick vi till ett museum, som inte var så kul, och sedan åkte vi hem. Somna på soffan i seriöst tre timmar och vaknade av att Brendon tände en brasa. Mysmys

Händer nog inte så mycket mer, jag och Åsta försöker planlägga nästa helg med en liten miniresa men går sådär haha.

Nu ska jag spela kort och sen sova, för är så himla trött. Vet inte vad det är men sedan jag kom hit blir jag väldigt lätt trött på kvällen, tror det beror på alla intryck och att man alltid måste anstränga sig för att vara på "topp" och trevlig.

Lördag

Hejsan

Nu är jag äntligen frisk efter att ha varit hemma i 4 dagar. Var hemma tisdag till fredag, och även Vale blev sjuk så det var lite skönt att slippa vara ensam hemma i fyra dagar. Så igår tog vi det lugnt och kollade filmer, jag och Vale bakade brownies.

Skulle ha sovit över med Åsta men fick skippa det för hade antagligen smittat henne, men vi möttes idag och det var super kul att träffa då det var två veckor sen sist. Jag köpte massa nödvändiga saker så som rakhyvel, solkräm (spf 30 mamma!!!) och ett till par springtights. Sedan åt vi glass och gick upp mot hennes springtävling i Kensington, sen hämtade Brendon mig. Vi åt lunch och sen har jag bara hängt med Vale och hennes kompis Casey. Tog precis en skön dusch och ska skypa med pappa, sen hjälpa med middagen.

Imorgon är det redan söndag och även fars dag här i Nya Zeeland. Har köpt en slags marmelad och fudge till Brendon, tänkte köpa blommor men blev lite svårt att gömma dom om han skulle hämta mig haha. Vi har planer på att åka till Russell i Bay of islands, vilket är jättevackert. Sarah har blivit sjuk idag dock, men hoppas hon är bättre imorgon.

Nu är det också bestämt att Julie kommer hit och bor här i två veckor i november, yäy lycklig! Vi är här och chillar med Åsta en vecka och sen är vi på farmen i en vecka.

Nu ska jag spela basket med Vale, puss!

Engelska och lite kiwislang

Engelskan, en ganska stor anledning till att åka på utbytesår. Gick och tänkte ganska länge på hur länge det skulle ta att vara flytande, drömma och tänka på engelska. Nu har jag snart varit här i två månader och känns verkligen som att engelskan förbättrats! Kanske inte dramatisk mycket men behöver inte tänka så mycket längre innan jag pratar, det kommer mer naturligt. Var inte så svårt i början heller, men vi från norden har ju ett väldigt stort försprång om man jämför med de från Italien och Frankrike.

Tänker även lite då och då på engelska, men mer de "ytliga" tankarna. Som när man räknar eller tänker "nu ska jag lägga mig". Det som jag tycker är lite svårt är att vara rolig eller prata med mer slang som de i min ålder, låter bara jätte konstigt. Men kommer nog snart, har ju tio månader på mig.

Hur sjukt är det inte att jag redan varit här i två månader snart? Tiden har samtidigt gått jätte fort och långsamt. Känns som jag har bott med denna familjen i evigheter, men samtidigt inte.

Lite uttryck som alla använder här hela tiden:

Sweet as (egentligen typ alla ord med as bakom)

All good

No worries (min favorit)

Bro

Aye, eh (också efter typ varje ord, men har egentligen ingen mening)

Dodgy (Något som är skumt)

Sjuk

Hejhej

Har haft feber i två dagar och det har först nu börjat gå bort lite, har varit hemma från skolan i två dagar. Har i princip endast kollat på film och legat i min säng, samtidigt som det varit solsken ute. Fick iallfall sett två filmer, älskar att kolla på bra filmer igen som man totalt har glömt av. Paradise hotel har även börjat i Sverige så blev ju ett måste att börja kolla på det. Hade tänkt att jag inte skulle göra det eftersom då måste jag fortsätta och hade tänkt njuta av livet här i nz men blev inte så.

Jahapp, har inte hänt så jätte mycket mer. Brendon har skaffat en gräsklippare från Husqvarna så har lärt honom hur man uttalar det rätt, alla säger dock fortfarande "huskaavana" istället. Det är verkligen så svårt för alla här att uttala svenska ord, ganska underhållande.

Idag är det endast 26 dagar kvar till södra resan!! Är så taggad på den. Kommer få nästan hela min bucket list gjord på bara några dagar. Ska förresten även åka skidor med värdfamiljen helgen innan (resan den börjar på måndagen) så flyger ner till Christchurch redan på fredagen och bor hos Brendons mamma. Ska bli så kul att åka skidor! Ingen aning vad jag ska ha på mig dock haha, har inte packat ner något sånt.

Detta fick mig att skratta, ser sånt över hela facebook där folk låtsas vara kundtjänst.

Haha sista kommentaren är det roligaste.

Nu ska jag ta tag i mig själv och sätta mig ute i solen och läsa. Det är sjukt hur lätt solen tar här, blir röd i ansiktet efter bara 5 minuter. Måste köpa högre solfaktor. Skönt när man vill bli brun snabbt, i Sverige får man ju ligga i en vecka tills någon nämner att "du har fått lite färg".